• 「ドレスを日常に。」 をコンセプトに、全ての女性性に響く洋服を展開しています。
    私達の尊い日々の営みに共存する花や生き物といった有機的な存在を美しい刺繍などの技術で表現し、女性が生きる上で切り離すことのできない生活に沿うデザインやディティールを提案しています。
    全ての人は、 男性性と女性性を持ち合わせてこの世界に生きています。
    女性たちはスーツにパンツルックなど、社会の歴史の中で男性と向こうを張るためのスタイルで闘ってきたという背景があり、それは嗜好やトレンドとは別に、女性解放のための大切なファッションの変遷でもあります。
    ジェンダーフリーが進む中でその風潮はだんだん過去になりつつありますが、それぞれがより本質のままに肉体的な性別を超えての女性性もまた、自由に体現されながら対等に愛されて暮らしてゆけますように。
    着る側はもちろんのこと、 その人を見る相手側の女性性にも響く体験が起こることでしょう。
    全ての女性性を呼び起こし、その価値を思い出させてくれる服。

    Furuta embodies the concept of 'dressing for everyday,' creating garments that celebrate every aspect of feminine essence. The brand employs exquisite Japanese embroidery techniques to depict organic elements like flowers and creatures that enrich our daily lives, offering designs and details that seamlessly integrate into the female experience.
    In a world where both masculinity and femininity coexist within everyone, women historically navigated societal norms through styles such as suits and trousers, distinct from men. This shift in fashion has been pivotal for women's liberation, transcending mere tastes and trends.
    While societal attitudes toward gender continue to evolve towards greater freedom, this transition remains significant for women's emancipation beyond transient fashion preferences.
    Beyond physical gender, embracing femininity as an essential aspect of identity fosters a freedom to love and be loved equally. Furuta encourages wearers to embody and cherish this ethos, resonating not only with the individual but also with the observer's appreciation of femininity.
    Furuta garments are a testament to embracing and honoring the entirety of femininity, reminding us of its enduring value.

  • 今回初めて楽天ファッションウィークにショー形式での発表をするにあたり、
    自身の美学や哲学が芽吹いたルーツとブランドコンセプトを改めて紐解くことにしました。


    2025年SSのテーマは「Ophelia」

    シェイクスピアの「ハムレット」は、古今東西の芸術家に影響を与え、数々の映画や絵画の題材となってきました。
    特に「オフィーリア」の生涯は、多くの芸術家に描かれています。
    日本では、ジョン・エヴァレット・ミレーによる絵画「Ophelia(オフィーリア)」が広く知られています。

    私が「Ophelia」の絵に初めて出会ったのは小学生の頃でした。
    当時はただただ「なんて美しい絵なんだろう」と感じただけでしたが、後にこの絵が彼女の悲しい最後を描いたものであることを知るのです。

    オフィーリアは、男性優位(男性性)の時代に健気に生きた女性性の象徴であると感じています。
    作中、彼女は積んだ花やハーブを登場人物に花言葉と共に手渡します。
    ルドンやミレー、ミュシャなど多くの芸術家が描いた彼女の姿には、必ず花々が添えられ、彼女の存在と花が切り離せない象徴となっています。

    その中でもミレーの「Ophelia」には、多くの解釈があり、彼女の状況に関わる花言葉の花が描かれています。
    その花々は、直訳するとネガティブな意味を含むものもありますが、オフィーリアの死は、男性性に翻弄された女性性の解放としても捉えることができます。

    それは「破壊と再生」を象徴しており、彼女の魂は死によって自由を手に入れました。

    もし彼女が現代に生きていたなら、異なる結末を迎えていたかもしれません。

    現代の私たちがここにあるのは、かつて時代や社会の中で苦しみ生き抜いた人々あってこそ。
    だからこそ、今この時代に彼女の魂=女性性を呼び起こし、それを通じて見る人に響いてほしいと願っています。


    As I make my first show-style presentation at Rakuten Fashion Week, I decided to revisit the roots of my aesthetics and philosophy and my brand concept.

    The theme for SS2025 is "Ophelia"

    Shakespeare's Hamlet has influenced artists from around the world, past and present, and has been the subject of numerous films and paintings.
    In particular, the life of Ophelia has been depicted by many artists.
    In Japan, the painting Ophelia by John Everett Millais is widely known.

    I first encountered the painting Ophelia when I was in elementary school.
    At the time, I simply thought, "What a beautiful painting," but later I learned that the painting depicts her sad end.

    I feel that Ophelia is a symbol of femininity who lived bravely in a male-dominated era.
    In the story, she hands over flowers and herbs to the characters along with the meaning of the flowers.
    Many artists, including Redon, Millet, and Mucha, always accompany her in their paintings with flowers, making her an inseparable symbol of her existence.

    Millet's "Ophelia" among them has many interpretations, and she is depicted with flowers whose floral meanings relate to her situation.
    Some of the flowers have negative meanings when translated literally, but Ophelia's death can also be seen as the liberation of femininity, which had been at the mercy of masculinity.
    It symbolizes "destruction and rebirth," and her soul gained freedom through death.

    If she had lived in the present day, her story might have a different ending.

    We are where we are today because of people who once suffered and survived in their times and society.
    This is why I hope to evoke her soul, or femininity, in this present age, and through that, have an impact on those who see it.

  • DESIGNER

    古田 由佳利 / Yukari Furuta

  • 文化服装学院・BFBを経て株式会社ワールドにデザイナーとして就職後、KEITA MARUYAMAで丸山氏のアシスタントを経て独立。
    企画デザイナーの傍、オーダーメイドのブライダルドレスやユニフォーム、松任谷由実氏をはじめとするアーティスト等の衣装製作をはじめ、2017年よりfurutaプレコレクションをスタート。2017AWより本格デビュー。

    Yukari Furuta worked as a designer for a major Japanese apparel company. Worked as an assistant to Mr Maruyama at the world-famous collection brand KEITA MARUYAMA.
    After working as an assistant to Mr Maruyama she became an independent designer.
    She also worked on custom-made bridal dresses and stage costume, as well as for the Japanese popular singer Yumi Matsutoya and other famous artists.
    In 2017,she started furuta pre-collection and Full-fledged debut from 2017 AW.
    She draws up embroidery designs herself and can handle everything from patterns to hand embroidery.

  • 古田デザインオフィス
    furuta design office